Kommer Oslo Børs til å innføre en skatt på finansstransaksjonser slik Hong Kong-børsen har? (Foto: fra snl.no)

Dagens Næringsliv rapporterer at daghandlerne på Oslo Børs blir presset ut av robothandelen, og nå vil de ha tiltak mot denne handelen.

Robotene manipulerer markedet. Det er svært ødeleggende. Robotene bidrar til å gjøre Oslo Børs til en klart dårligere handelsplass, sier investor og milliardær Jan Haudemann-Andersen til DN.no.

Investor Viggo Leisner er bekymret for den destabiliserende effekten av robothandelen: – En dag vil en programfeil kunne føre til katastrofe da robotene svært ofte handler mellom forskjellige markeder automatisk. Dette har allerede skjedd i New York, minst én gang, sier Leisner, og sikter til 6. mai 2010 da roboter i løpet av minutter kjørte New York-børsen ned med cirka ni prosent før markedet tok seg opp igjen.

Det investorene på Oslo Børs overser er at de er en del av problemet selv. Robotene gjør det samme som daghandlerne, bare mye kjappere og enda litt mer frakoblet faktiske økonomiske vurderinger. Handelen foregår på kort sikt, der man spekulerer mer i hvordan aksjekursene kommer til å svinge enn i de faktiske forholdene i bedriftene man setter pengene i. Tidsbegrensninger og mer kontroll med handelen på børsene kan kun være et gode, men det er ikke nok. På børsen i Hong Kong så har man allerede innført en finansskatt som i stor grad legger begrensinger på robothandelen der. Charles Li, administrende direktør for Hong Kong-børsen sier til den britiske Robin Hood-skatt-kampanjen: «[skatt på finanstransaksjoner] begrenser effektivt slik høyfrekvenshandel, på samme måte som bomstasjoner på en motorvei begrenser fartsovertredelser». Får vi høre det samme fra Oslo Børs?

Vi skrev om robothandel i siste nummer av Utveier, og du kan også lære mer på vår kampanjeside finansskatt.no