– Norges rolle i den pågående europeiske krisa er underkommunisert. Vi kommer godt ut av den fordi det er vi som tjener på det, vi er krisens kreditor gjennom oljefondet, sier altaværing Benedikte Pryneid Hansen, som nå går inn i sin fjerde periode som leder for Attac Norge.

På helgas landsmøte fikk delegatene en sniktitt på rapporten Attac Norge lanserer neste uke, «På den andre siden av finanskrisen – Norge som kreditor», som har denne konklusjonen. Dette ligger til grunn for Attac Norges ene hovedkampanje det kommende året, en felles europeisk kampanje for å bryte finansmarkedets dominans over økonomien.

I løpet av året vil Attac også ha med seg minst 20 kommuner og institusjoner i sin kamp mot skatteparadis. Så langt har fem kommuner og et universitet erklært seg som «skatteparadisfrie soner», altså at de vil unngå leverandører med tilknytning til skatteparadis.

Landsmøtet har valgt et nytt styre. Benedikte Pryneid Hansen fortsetter som leder, og med seg får hun Petter S. Titland og Martin Giset som nestledere. Arbeidsutvalget vil også bestå av Thomas Nygreen, Vegard Troøyen Foseide, med bakgrunn fra Changemaker, Lars Gunnesdal, med bakgrunn i Manifest Analyse og Hanna Karv.