189 organisasjoner fra hele Europa! Det er så mange som støtter folkets manifest for et annet Europa. Her ser du presentasjonen av manifestet på åpningen fredag, hvor blant annet Asbjørn Wahl fra For Velferdsstaten var med å legge fram det som er grunnlaget for vår kamp videre.

704080_549319575107293_1495096253_o

Flere av organisasjonene som er med og støtter manifestet og Alter Summit var på scenen med flammende taler rettet mot Europas eliter som som har overlatt regninga etter finanssektorens herjinger til vanlige folk. De som hadde mest fra før, og ikke minst de som skapte krisa, har sluppet unna, eller enda til økt sine formuer etter krisa. I tillegg til utallige fagforeninger, deriblant tre europeiske føderasjoner (lærerne, transport og offentlige ansatte), sosiale bevegelser og sivilsamfunnsorganisasjoner, er det også partier som støtter prosessen med å snu maktbalansen i Europa. Partiene kan ikke formelt tilslutte seg, men de slapp til på scenen for å uttrykke til støtte til vår kamp. En av de som kom innom var leder av Syriza, Alexis Tsipras.

981612_549319801773937_878188014_o

Møtet vårt ble avsluttet med den kjente portugisiske revolusjonssangen Grândola Vila Morena, sunget av vårt eminente revolusjonskor bestående av den portugisiske delegasjonen på Alter Summit. Grândola var sangen som markerte folkets overtakelse da diktaturet falt i Portugal i 1974. I dag kjemper portugiserne og europeerne mot et finansielt dikatur. Da passer det med en slik storstilt og historisk viktig sang.

967166_549320018440582_1938825757_o

Her kan du finne tekst og melodi, om du føler for å synge med i det som forhåpentligvis blir starten på en europeisk revolusjon:

Nå er det klart for demonstrasjon! Her er den norske gjengen fra LO Oslo, Nei til EU, Norges Sosiale Forum og Attac klare for marsj gjennom Atens gater og fram til historiske Syntagma-plassen:

IMAG1406

Benedikte Pryneid Hansen