Kyllinger dyppet i klorin utenfor KFC
Attacs søsterorganisasjon i Storbrittania, Global Justice Now, aksjonerte med kyllinger dyppet i klorin utenfor KFC. Klorinbleking av kyllingkjøtt er tillatt i USA. (Foto: Global Justice Now).

Trondheim mot TISA
I Trondheim gikk en rekke organisasjoner sammen i initativet «Trondheim mot TISA», som delte ut løpesedler hele uka og hadde en stor markering på torget lørdag 18. april. (Foto: Geir Skavern)

TTIP som trojansk hest.
Mange beskriver TTIP som en trojansk hest som gjennom en tilsynelatende bra handelsavtale sniker inn udemokratiske beslutningsprosesser og skadelig lovgivning. (Bilde fra demonstrasjonen i Wien)

12 000 demonstrerte mot TTIP, CETA og TISA i Wien.
I Wien gikk 12 000 mennesker i tog mot TTIP, TISA og CETA. Attac Østerrike har vært blant de mest aktive organisasjonene på europeisk nivå i arbeidet mot TTIP.

Med 752 arrangement verden over, 18 av dem i Norge, ble aksjonsdagen mot de TTIP, TISA og CETA en stor suksess. I Trondheim møtte mange frem på markeringen «Trondheim mot TISA», i Oslo ble Kulturhuset fullstappet på Attacs åpne møte, og også på åpne møter i Tromsø, Arendal og Kristiansand var det godt besøk. Aksjonsdagen fikk god pressedekning med omtale i flere aviser. Attac-leder Petter Slaatrem Titland hadde kronikk hos på Dagbladets nettsider, mens Dag Seierstad skrev om avtalen i Klassekampen. Odd Tarberg hadde også en kronikk i Sunnmørsposten i forkant av aksjonsdagen, mens Rødt og SV hadde leserbrev i lokalaviser landet rundt. Aksjonsdagen ga også en innmeldingsboom i Attac Norge, som fikk 30 nye medlemmer i forbindelse med aksjonsdagen.

Ellers i Europa var det enda bedre oppslutning, med hundrevis av markeringer, mange av dem svært store som i Wien der 12 000 demonstrerte. Du kan se litt plukk fra de ulike aksjonene her, her, her og her.

I forbindelse med aksjonsdagen gikk åtte fagforbund ut og krevde åpenhet om TISA-forhandlingene. De sier blant annet: «Målet synes å være liberalisering for å gi internasjonale selskaper enklere tilgang til tjenester i hele frihandelsområdet. De tjenestene som betyr mest for vanlige folk; de offentlige velferdstjenestene, står i stor fare for å bli åpnet enda mer for kommersielle storselskaper innen for eksempel sosialtjenester og infrastruktur som energi, vann og renovasjon».

På Arbeiderpartiets landsmøte samme helg fikk nestleder i AUF i Akershus, Henrik Dahl Jacobsen, resten av partiet med seg på at Norge i TISA-forhandlingene ikke skal åpne for privatisering og konkurranseutsetting av offentlige tjenester.

Som en respons på fagforeningenes utspill og våre aksjoner så inviterte statssekretær Morten Høglund i dag til «dialog» om TISA-forhandlingene via Twitter.