NEIN-main

Siste:

Senatet i USA har skrevet brev til IMF-sjef Lagarde og sier at den harde linja overfor Hellas må stoppe:

IMF har kommet med en rapport som sier at den greske gjelden ikke er bærekraftig:

*Oversikten oppdatert til 1. juli.

Euro-samarbeidet rystes av en regjering som ber velgerne sine om et mandat til å ta livsviktige avgjørelser. På søndag skal grekerne stemme ja eller nei til den siste krisepakken den gamle Troikaen har lagt fram.

Fra Hellas får vi meldinger om et sivilsamfunn som jobber «24/7, mot alle odds» for å stanse innstrammingspolitikken på søndag.

Her følger en oversikt over noen kommentarer på den siste ukas hendelser.

Nyheter fra onsdag 1. juli:

Dagens Næringsliv sammenligner folkeavstemningen i Hellas med folkeavstemninger i Hitlers Tyskland og Pinochets Chile. Vanskelig å si hvor man skal begynne, men nyhetsleder i Klassekampen, Mímir Kristjánsson starter i en ende:

Nye målinger om folkeavstemningen:

Nyheter fra tirsdag 30. juni:

Først litt om hvorvidt EU-lederne mener at folkeavstemningen ikke bare blir ja/nei til innstrammingspakken, men hele euro-samarbeidet:

Tysklands finansminister Wolfgang Schäuble har sagt at Hellas blir i euroen selv om de stemmer nei på søndag, melder Bloomberg News:

Så kom den greske regjeringen med et forslag om en ny avtale, som skulle vare i to år og inneholde lovnader om gjeldsslette:

Deretter sier Angela Merkel at ingen ny avtale kommer før folkeavstemningen:

Angela Merker svarer som EUs president! Så, til kommentarene:

Den britiske avisa The Guardian har snakket med hundre grekere om hverdagslivet deres:

I have been unemployed for 2 years now, living off my 86 year old father’s pension, which has been brutally cut down. I am nearly 50 and cannot find a job even as a cleaner.

Et nyttig sted å starte for å komme til bunns i saken er Ellen Engelstads oppsummering av forhandlingene om de mye omtalte «reformene» i Hellas:

Det kan høres ut som om reform er noe man enten er for eller i mot, og det har vært klare forsøk på å dekke over det faktum at reform er mye forskjellig – og en tydelig bærer av ideologi.

Engelstad og har også skrevet en god oppsummering av forhandlingene de siste uken, og Attac-leder Petter Slaatrem Titland har skrevet om folkeavstemingen. Engelstad skriver om spillet i kulissene:

Om troikaen legger opp til en avtale de vet ikke vil gå gjennom det greske parlamentet, og som krever mer av den samme feilslåtte politikken som ikke har virket de siste fem årene, betyr det at de egentlig ikke vil ha en avtale?

Dette spørsmålet fikk fart på seg da greske opposisjonsledere begynte å virre rundt i gangene i Brussel og holde møter med viktige europeiske ledere. Lederen for det lille sentrumspartiet To Potami, som fikk seks prosent oppslutning ved forrige valg, kom ut fra et av møtene og fortalte at han var blitt spurt om han var klar til å danne regjering.

Nobelprisvinner i økonomi, Josepth Stiglitz, ville stemt nei dersom han hadde stemmerett i Hellas på søndag:

In fact, European leaders are finally beginning to reveal the true nature of the ongoing debt dispute, and the answer is not pleasant: it is about power and democracy much more than money and economics.

Ulike svar fra samfunnsøkonomer og bankøkonomer. Ola Grytten fra Norges Handelshøyskole mener Hellas bør gå ut av euroen, mens Nordea Markeds mener Hellas «trenger presset fra sterke institusjoner som IMF».

Professor Ola Grytten ved Norges Handelshøyskole sier til NTB at eurosonen aldri var liv laga for landet, og at det vil være best for landet å gå ut. Han tror en umiddelbar og dramatisk forverring vil bli fulgt av styrket konkurranseevne og handelsoverskudd etter gjeldssanering.

En rekke promonente samfunnsdebattanter har skrevet en appell til EU om å ikke gi grekere EU-ultimatumet.

Jerome Roos fra Roar magazine skriver om alvoret i situasjonen. «Et nei betyr mange ja», skriver han.

The Guardians Hellas-kjenner Larry Elliott mener den gamle Troikaen nå har «mistet kontroll over hva som kan skje»:

The crisis is not just about whether there is soon to be a bank run in Greece, although there is certainly the threat of one. It is not just about whether the creditors overplayed their hand in the negotiations, although they did. It is about the future of the euro itself.

En hilsen fra greske aktivister som jobber på spreng med folkeavstemning. «Five months ago, I voted for Syriza, despite being quite convinced that a couple of days after their electoral victory they would capitulate – and sign a new Memorandum. Well, they didn’t.»

En kjapp oppdatering fra Paul Krugman i New York Times. «Kreditorene har vært dumdristige», mener han.

Paul Mason, som er en av de mest informerte engelsktalende journalistene om Hellas levner ikke mye til demokratiet i Europa.

Zoe Williams fra The Guardian mener den gamle Troikaen kommer med «narrativer, ikke løsninger» når IMF-sjefen fortsetter å mene at vanlige grekere har snytt på skatten.

«Ekstremismen kommer fra Brussel», skriver Johan Ehrenberg og ETC:

Syrizas politisk kamp handlar om demokrati och därmed också om oss. Partiet går idag längst fram i en politisk strid om Europas ekonomiska politik. De borde ha kraftfullt stöd från Europas fackföreningar, socialdemokrati, miljöpartier och vänster. Istället står de flesta vid sidan om och ser på när EU-eliten saboterar en folkvald regerings försök. Det är kanske det mest skrämmande. Den totala bristen på solidaritet och politiskt mod från alla som borde veta bättre.

Petter Slaatrem Titland